INFORMACJA O WARUNKACH REALIZACJI TELEPORADY W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ

Informujemy, iż teleporady są w naszym podmiocie realizowane zgodnie ze stosownymi przepisami prawa i umowy zawartej z NFZ, w szczególności zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Kluczowe informacje:

1. Kiedy nie otrzymasz teleporady?

Teleporada nie jest udzielana (świadczenie będzie realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem), jeśli:

a) pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:

– o których mowa w art. 42 ust. 2 o zawodach lekarza i lekarza dentysty (recepta niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuacja zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej.)

– o których mowa w art. 15b ust.2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej (recepta niezbędna do kontynuacji leczenia oraz recepta albo zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuacja zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej).

– związanych z wydaniem zaświadczenia,

b) podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej,

c) w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,

d) w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,

e) dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego

f) z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2.

2. Teleporadę otrzymasz poprzez:

Kontakt telefoniczny nr : 15 8225971 , 798649436 przy użyciu , których Świadczeniodawca POZ udziela teleporady

3. Sposób ustalania terminu teleporady.

Teleporadę otrzymasz:

– nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobistego) do naszego podmiotu, albo

w innym terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

4. Sposób nawiązania kontaktu między świadczeniodawcą POZ a pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia.

Kontakt z pacjentem będzie odbywać się poprzez wykonanie telefonu przez pacjenta w umówionym dniu i godzinie lub poprzez wykonanie telefonu przez lekarza w umówionym dniu i godzinie . W trakcie teleporady lekarz przeprowadzi wywiad z pacjentem na temat stanu zdrowia.

5. Sposób postępowania w sytuacji, gdy brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem.

a) Jeśli teleporady nie otrzymasz od razu, nasz personel skontaktuje się z Tobą w ustalonym terminie, podejmując co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady.

b) Jeśli, mimo opisanych wyżej prób, kontakt nie będzie możliwy, musisz ponownie skontaktować się z naszym podmiotem i umówić nowy termin teleporady

6. Możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.

Jeśli w toku teleporady okaże się, że z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie może być zrealizowane w tej formie, zostaniesz o tym poinformowany i otrzymasz propozycję porady w formie bezpośredniego kontaktu.

7. Instrukcja o sposobie realizacji e-recepty.

Jeśli podczas teleporady personel medyczny wystawia e-receptę, pacjent otrzymuje sms-a z 4-cyfrowym kodem PIN (jeśli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta) bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawioną e-receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany numer PIN oraz numer pesel.

8. Instrukcja o sposobie realizacji e-skierowania.

Jeśli podczas teleporady  personel medyczny wystawia e-skierowanie, pacjent otrzymuje sms-a z 4-cyfrowym kodem PIN (jeśli posiada Internetowe Konto Pacjenta) bądź też 4-cyfrowy kod PIN jest podawany pacjentowi już w trakcie teleporady. Wystawione e-skierowanie można zarejestrować  osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń w zakresie objętym skierowaniem  podając  otrzymany numer PIN oraz numer pesel.

9. Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne.

Jeśli podczas teleporady  personel medyczny wystawia e-zlecenie na wyroby medyczne, pacjent otrzymuje przez telefon lub sms-a numer zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym.

10. Instrukcja o sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.

Jeżeli podczas świadczenia medycznego personel medyczny skieruje pacjenta na badania laboratoryjne lub obrazowe, pacjent umawia termin wykonania tych badań, telefonicznie lub osobiście w placówce. Pacjent (lub upoważniona osoba) jest zobowiązany do zgłaszenia się po odbiór skierowania.

11. Możliwość założenia Internetowego Konta Pacjenta.

Zachęcamy do założenia, poprzez stronę internetową: pacjent.gov.pl, internetowego konta pacjenta, dzięki któremu m.in.:

  • otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail,

  • wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji,

  • udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków,

  • masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia,

  • odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem),

  • odbierzesz e-skierowanie,

  • złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),

  • zmienisz lekarza/pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,

  • sprawdzisz wynik testu na koronawirusa,

  • dowiesz się, do kiedy prawdopodobnie masz przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od Twojego stanu zdrowia),